حزب الله در جنگ سوریه با تاکتیک های آفندی اشنا شد و این مسئله مزیت‌های بزرگی را به حزب الله داد. این موفقیت منجر شد که حزب الله به یک بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی دست پیدا کند

حزب الله و تغییر رویکرد از پدافندی به آفندی / به بهانه پیروزی مقاومت اسلامی لبنان بر رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه

این روزها مصادف با ۱۳ اگوست، سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ۳۳روزه سال ۲۰۰۶ بر دشمن صهیونیستی است، رخدادی که در تقویم کشورمان به عنوان روز «مقاومت اسلامی» شناخته می شود. تل آویو در حالی با هدف خلع سلاح و نابودی حزب‌الله وارد معرکه شد که در نهایت با پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و شکست مفتضحانه در جنگ به صلح با مقاومت تن داد.

امروز و نزدیک به دو دهه پس از نبرد مذکور اما شرایط حزب الله با گذشته بسیار متفاوت به نظر می رسد. در پی عملیات توفان الاقصی در غزه، آغاز تقابل محور مقاومت با اسرائیل صحنه را برای نمایش توانمندی های جدید حزب الله فراهم ساخت. حال این مقاومت است که با ترسیم خطوط جنگ، تصمیم می گیرد که چه زمانی و در چه سطحی به دشمن ضربه بزند و اشغالگران صهیونیست بر خلاف گذشته نه در موضع تهاجم بلکه در موضع دفاع قرار دارند.

توانایی فعلی با ۲۰۰۶ قابل مقایسه نیست

یک منبع نزدیک به حزب الله لبنان در گفتگو با قدس با اشاره به فرارسیدن سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه و تحولات چند ماهه اخیر پیرامون جنگ غزه اظهار داشت: بدون شک توانمندی حزب الله لبنان طی ۱۸ سالی که از جنگ ۳۳ روزه می گذرد به شدت تغییر کرده است و نمودار توانایی حزب الله کاملا صعودی بوده است. وی ادامه داد: مشارکت حزب الله لبنان در جنگ سوریه به رزمندگان مقاومت این امکان را داد که بتواند با تاکتیک های آفندی به شکل عملی و میدانی آشنا شوند؛  حزب الله تا سال ۲۰۰۰ میلادی که اسرائیل بخشی از جنوب لبنان را اشغال کرده بود و همچنین در زمان جنگ ۳۳ روزه از دکترین پدافندی پیروی میکرد، در جنگ سوریه اما با تاکتیک های آفندی به صورت عملی اشنا شد و این مسئله مزیت‌های بزرگی را به حزب الله داد. این موفقیت منجر شد که حزب الله به یک بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی دست پیدا کند که رژیم را از خیال تجاوز دوباره به مرزهای لبنان باز دارد.

منبع نزدیک به مقاومت لبنان با بیان اینکه در این سالها اسرائیل تلاش بسیاری کرد تا به هر بهانه‌ای وارد تقابل نظامی با حزب الله شود و با مطرح کردن تئوری‌های روزهای درگیری یا نبرد بین جنگ ها، توانایی حزب الله را به چالش بکشد تصریح کرد: مقامت لبنان این تئوری نظامی اسرائیل را هم نقش بر آب کرد. درواقع رژیم صهیونیستی این تئوری را از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ تحت عنوان «هرس کردن چمن» در غزه پیاده کرده بود و از این طریق توانایی مقاومت در غزه را طی یک درگیری چند روزه تلاش میکرد با فرسایشی کردن نبرد، توانایی های حماس و گروه های مقاومت را تحلیل ببرد اما اتفاقات ۸ ماه اخیر در غزه نشان داد که این شیوه نه تنها در غزه که در مواجهه با حزب الله لبنان نیز کارگر نبوده است.

شگفتانه های حزب الله برای رژیم صهیونیستی

وی با اشاره به اینکه از علمیات توفان الاقصی به این سو، توانایی و رهیافت حزب الله طوری طراحی شده بود که یا مانع از بروز درگیری شود یا در صورت بروز هرگونه تنش وارد یک جنگ همه جانبه شود تاکید کرد: اگر امروز هم ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شروع  جنگ با حزب الله است قطعا با ارتشی خسته و فرسوده که در چندین جبهه متحمل شکست‌ها و زخم‌های عمیقی از محور مقاومت شده است توان رویارویی با حزب الله را به تنهایی نخواهد داشت و به همین دلیل است که تلاش می‌کند از طریق ایجاد یک پیمان بین المللی بتواند با حزب الله بجنگد. این در حالی است که حزب الله اعلام کرده است که در مرحله فعلی تنها بخش کوچکی از تونایی‌های نظامی خودش را به نمایش گذاشته است ولی اینبار بنا به مقتضیات نبرد به صورت تدریجی از راکت های ضدزره الماس استفاده کرده است و از توان پهپادی تقویت شده خود به صورت گسترده استفاده کرده است که هم در زمینه شناسایی و اطلاعاتی و هم در زمینه تهاجمی توانایی بالای خود را به نمایش گذاشتند. همچنین حزب الله از توانایی سیستم پدافند هوایی خود در زمینه حمله به پهپادها و جنگنده های رژیم صهیونیستی نیز رونمایی کرد و موفق به رهگیری تعداد بسیاری از پهپادها از جمله پهپاد هرمس ۴۵۰ و ۹۰۰ و فراری دادن جنگنده های این رژیم شد. اما این موارد در کنار زرادخانه موشکی تنها بخشی از توانایی حزب الله لبنان است و قطعا حزب الله شگفتانه و برگ های برنده دیگری هم دارد که در زمان مورد نیاز از آنها رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.